follow

Pelawat diminta Menonton Video ini seketika

Cube bayangkan org kita tersayang. Adakah kita sudah bersedia??

Mengapa Kita Gagal Merancang Kewangan??

Salam sejahtera.

Hari ini saya ingin berkongsi satu info berkaitan kewangan. Mengapa ramai di antara kita yang tidak mengecapi kejayaan di dalam mengurus kewangan? Kita selalu mengeluh bila berbicara soal duit - sentiasa tidak cukup dan bagaimana hendak menjadi kaya.
Terdapat beberapa faktor yang menyebabkan kita gagal dalam merancang kewangan kita:
Tiada Ilmu Pengetahuan
Tiada ilmu pengetahuan atau dengan lebih tepat lagi tiada daya untuk mencari ilmu. Ramai di antara kita yang malas untuk membaca terutamanya tentang kewangan. Maka kita seharusnya menimba seberapa banyak ilmu kewangan dan cara terbaik adalah dengan banyak membaca mengenai ilmu tersebut. Cari bahan bacaan yang sesuai dan mudah untuk anda fahami.

Gagal Untuk Merancang
Berapa ramai yang menulis 'goal' atau objektif hidup masing-masing? Orang yang menulis objektif mereka adalah orang yang mempunyai arah tuju, mereka mahukan keputusan (result orientated), bermotivasi dan mereka adalah orang yang berfikiran positif. Mereka inilah orang yang berjaya. Tanpa perancangan amatlah mudah untuk kita terumbang-ambing mengikut arus. Jika kita menulis objektif kita terutamanya mengenai ke mana arah tuju kewangan kita, ia dapat menolong kita memberi penumpuan ke arah hala tuju kita dan apa yang sepatutnya kita capai.

Gagal Menggunakan Masa Secara Efisien
(poor work habits)
Masa sebenarnya adalah seperti duit - di mana kita boleh membelanjakannya atau melaburkannya untuk memperbaiki diri kita. Apabila kita membazirkan masa sebenarnya kita membazirkan diri kita sendiri. Buatlah perancangan apa yang harus kita capai hari ini dan seterusnya.

Gagal Melihat Masa Hadapan
(lack of foresight)
Seorang yang berjaya akan dapat melihat apa yang bakal terjadi di masa hadapan. Ada di antara kita yang melihat visi sebagai satu mimpi atau angan-angan. Tanpa angan-angan tidak mungkin kita mengecapi apa yang kita idamkan. Lainlah jika kita mendapat 'durian runtuh' atau 'duit yang jatuh dari langit'. Maka orang biasa seperti saya ini hanya akan mendapat duit dengan bekerja. Orang yang berjaya akan cuba untuk mendapatkan pendapatan yang berganda dengan melaburkan duit mereka di dalam pelaburan seperti amanah saham, akaun pelaburan mudharabah atau melabur terus di pasaran saham.

Tidak Berani Melakukan Perubahan
Ramai di antara kita yang tidak berani untuk melakukan perubahan. Kita harus berani untuk berubah dan mengambil risiko. Berani untuk membuat yang lain dari yang lain. Orang Melayu terutamanya sentiasa dibelenggu dengan perasaan takut dan tidak berani mencuba sesuatu yang baru. Orang yang berjaya adalah orang yang berani mengambil risiko terutamanya dalam hal kewangan mereka.

Pengurusan Wang Yang Lemah
Ramai di antara kita terlalu banyak meminjam duit, dan ramai juga di antara kita yang berbelanja mengikut nafsu. Sikap ini sangat tidak baik dan anda perlu mengawal perbelanjaan dan kawal nafsu. Belanjalah wang hanya untuk membeli barang yang perlu sahaja.

Sikap Malas dan Pesimis
Orang yang berjaya juga adalah seorang yang optimis. Seorang yang pesimis susah hendak berjaya kerana sentiasa ada alasan bila membuat sesuatu.

Tidak Mengambil Perlindungan atau Insurans
Ramai juga di antara kita terutamanya orang Melayu yang tidak mengambil perlindungan atau insurans untuk mengatasi keadaan yang tidak dijangkakan. Malahan di dalam al-Quran, surah Yusuf (ayat 67) "Nabi Ya'qub berkata: "Hai anak-anakku janganlah kamu (bersama-sama) masuk dari satu pintu gerbang dan masuklah dari pintu-pintu gerbang yang berlainan;namun demikian aku tiada dapat melepaskan kamu barang sedikitpun daripada (takdir) Allah""

Tidak Ada Disiplin
Menabung atau melabur memerlukan disiplin yang tinggi. Janganlah bila kita lihat ada duit sikit dalam akaun pelaburan atau simpanan terus mahu pergi 'shopping' pula, tambahan pada masa sekarang terlalu banyak gedung membeli-belah dan kedai-kedai yang menawarkan jualan murah.

Suka Bertangguh
Sikap suka bertangguh apabila membuat sesuatu menjadikan seseorang itu sukar untuk menabung. Orang muda akan berkata "Ahh... banyak masa lagi. Nanti dululah, nak enjoy". Yang berumur 30-an akan berkata "Nanti dululah, ni banyak nak pakai duit, anak kecil lagi, nak bayar duit rumah lagi". Dan yang berumur 40-an berkata "Susahlah, tak cukup nanti, ni anak-anak nak masuk universiti. Nak pakai duit". Dan bila dah menjangkau 50-an mereka berkata "Sudah terlambat...sudah tiada masa lagi untuk menabung dan melabur di dalam simpanan dan pelaburan untuk jangka panjang". Masa yang sesuai tidak akan kunjung tiba. Rasulullah S.A.W. di dalam sabdanya:

"Demi masa gunakan lima sebelum lima perkara; masa muda sebelum tua, masa sihat sebelum sakit, masa kaya sebelum miskin, masa lapang sebelum sibuk, dan masa hidup sebelum mati"
Maka hari ini adalah masa yang paling sesuai untuk merubah dan memulakan tabungan atau pelaburan anda. Mulakan sekarang!
 

By Bro Ahmad with 0 comments

0 comments:

Leave a Reply